علل گرایش به اعتیاد | عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر
نوشته شده توسط : کاردوک

 

علل گرایش به اعتیاد | عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر

از جمله مهمترین علل گرایش به اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره داشت : 

تاثیر ژنیتک در اعتیاد به مواد مخدر

برخی از افراد به صورت ژنتیکی تمایل به مصرف مواد مخدر دارند. این گونه افراد معمولا سابقه خانوادگی بیشتری از اعتیاد را نشان می دهند.  بخشی از این مسئله به ریشه زیستی اعتیاد بر می گردد. مجموعه ای از تغییرات ژنتیکی منجر به این می شود که برخی افراد نسبت به دیگران از آسیب پذیری بالاتری برای اعتیاد برخوردار باشند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر ژنتیک بر اعتیاد کلیک کنید. 

تاثیر محیط اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

محیطی که فرد در آن زندگی می کند نقش تعیین کننده ای در اعتیاد او دارد. تجربه نشان می دهد که فرد تا حد زیادی از محیط زندگی خود و افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط است تاثیر می پذیرد. حتی اگر فرد در خانواده ای سالم زندگی کند و هیچ کدام از اعضای خانواده معتاد نباشند، محیط اجتماعی باز هم می تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. برای مثال شیوع فقر و بیکاری در اجتماع با افزایش فشار روانی بر افراد معمولا میزان ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیکاری و اعتیاد کلیک کنید.  

تاثیر ضعف مهارت های اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

انسان یک موجود اجتماعی است و تا حد زیادی از سایر افراد جامعه تاثیر می پذیرد. نحوه تعامل و تاثیر پذیری فرد فرد از افراد دیگر نقش کلیدی در پیشگیری از اعتیاد دارد. معمولا افرادی که در خانواده های معتاد یا محیط های اجتماعی ناسالم زندگی می کنند احتمال معتاد شدنشان بیشتر است. این افراد اگر مهارت های اجتماعی لازم را کسب ننمایند، نمی توانند خود را از اعتیاد معصون نگه دارند. یکی از مهارت هایی که امروزه بسیار در مورد آن بسیار می شنوید قدرت نه گفتن است. شما برای یادگیری مهارت ها و راهکارهای کاربردی و لازم برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر می توانید از مشاوران روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله چگونه نه بگوییم مراجعه کنید. 

تاثیر بیماری و مشکلات روحی و روانی در اعتیاد به مواد مخدر

بیماری ها و اختلالات روحی روانی، فشار های عصبی، مشکلات و اتفاقات ناگواری که در زندگی رخ می دهد، احتمال گرایش به اعتیاد را در بسیاری از افراد افزایش می دهد. به خصوص زمانی که فرد از مهارت های مقابله ای لازم برای حل مشکلات برخوردار نباشد. هم چنین وجود رفتارهای پرخطر در برخی از اختلالات نظیر بیش فعالی ریسک اعتیاد را بیشتر می کند. 

بسیاری از افراد هنگام مواجه شدن با فشارهای روانی به دنبال راه حلی سریع برای حل مشکلات خود هستند و نمی توانند اضطراب موجود را تحمل کنند و ممکن است به سمت سیگار یا مواد کشیده شوند. مواد اعتیاد آور با ایجاد حالاتی نظیر آرامش یا سرخوشی در کوتاه مدت فشارها را از روی فرد بر می دارد اما به مرور با ایجاد وابستگی، اضطراب و فشارهای روانی فرد را چندین برابر می کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  ارتباط بین اعتیاد و بیش فعالی و دلایل گرایش به سیگار کلیک کنید. 

تاثیر روابط نابسمان خانوادگی در گرایش به اعتیاد 

همان طور که در تاثیر محیط اجتماعی نیز اشاره کردیم. روابط نابسامان خانوادگی، اعتیاد والدین یا دیگر اعضای خانواده و اقوام می تواند تاثیر مستقیمی بر فرد داشته باشد. موضوعات خانوادگی مانند طلاق ، خیانت ، چند همسری ، مرگ یکی از والدین، نبود والدین و ... می توانند احتمال اعتیاد به مواد مخدر را در فرزندان افزایش دهد.

تاثیر فشار و زورگوئی دوستان در گرایش به اعتیاد

یافتن دوست و تعامل با دیگر افراد جامعه نیاز به مهارت های ارتباطی صحیح و مهارت های زندگی دارد که متاستفانه در جامعه امروزه که شرایط بسیار تغییر کرده چندان به این مسئله توجه نمی شود. خیلی وقت ها فرد به خاطر کمبود اعتماد به نفس کافی برای اینکه جلوی دوستانش کم نیاورد، و به اصطلاح همرنگ جماعت ناسالم شود مبتلا به اعتیاد می گردد. اعتیاد به مواد مخدر بر اثر تاثیر پذیری از دوستان درمیان نوجوانان، جوان و دانشجویان بیشتر شایع است. به همین دلیل علاوه بر آموزش درست، توجه والدین، معلمان و اساتید را می طلبد.  شما می توانید با استفاده از تقویت مهارت های ارتباطی خود احتمال مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر را کاهش دهید. توصیه می کنیم جهت آگاهی بیشتر در این زمینه به مقالات نقش دوستان در گرایش جوانان به اعتیاد و مهارت های ارتباطی مراجعه کنید. 

مشاوره اعتیاد و درمان اعتیاد فرد معتاد را از کجا باید شروع کرد؟

برای ترک اعتیاد ابتدا فرد باید بپذیرد که معتاد است. شاید شما هم با این جمله از سوی افراد معتاد روبرو شده باشید که : من معتاد نیستم، فقط برای تفنن مصرف می کنم و هر وقت که بخواهم آن را کنار می گذارم. اولین قدم در ترک اعتیاد این است که فرد مشکل خود را بپذیرد. در قدم بعدی مراجعه به یک روانشناس و یک پزشک برای دریافت برنامه ای جامع جهت ترک اعتیاد ضرورت دارد. پزشک با بررسی شرایط جسمانی و تجویز داروهای مناسب می تواند در کاهش علائم ترک به شما کمک کند. روانشناس نیز با ریشه یابی گرایش شما به اعتیاد و حل و فصل عوامل زیربنایی می تواند از لغزش های مجددتان پیشگیری کرده و احتمال بازگشت را تا حد زیادی کاهش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای مشاوره تلفنی ترک اعتیاد و درمان آن می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : علل گرایش به اعتیاد | عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر




:: برچسب‌ها: علل گرایش به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 1010
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: